
Het succes en zelfs het voortbestaan van een bedrijf hangt tegenwoordig mede af van een goed werkende IT-infrastructuur. Storingen – en dan nog maar niet te spreken over langdurige uitval – kunnen vergaande gevolgen hebben, zeker voor organisaties in de gezondheidszorg. Behalve stroom en water is de informatievoorziening hier letterlijk van levensbelang. Patiëntengegevens moeten 24/7 en overal te raadplegen zijn. Dit kan alleen door doorlopende monitoring en een goed beheer van de ICT-omgeving. Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB) in Winterswijk maakt hiervoor sinds 2014 gebruik van de diensten van TARQ, waar tevens het beheer van de back-up omgeving is ondergebracht.
Het SKB beschikt over een Storage Area Network (SAN). Omdat dit centrale opslagsysteem voor alle data in 2014 aan vervanging toe was, werd er door het ziekenhuis een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. ”Gezocht werd naar een partij die het SKB zou kunnen ondersteunen gedurende het hele vervangingsproces, dus zowel bij de aanschaf als de configuratie en het onderhoud van de SAN-omgeving ”, vertelt teammanager Informatisering & Automatisering Erik de Groot van het ziekenhuis. ”Maar ook wilden wij een overeenkomst aangaan met een partij die de ICT-omgeving 24/7 voor ons kon monitoren en ons kon bijstaan in het beheren hiervan, want deze omgeving moet te allen tijde up en running blijven.”
Beheerplan
Verschillende partijen hebben gereageerd op het PvE. ”TARQ kwam als beste partij uit de bus”, aldus De Groot. ”TARQ heeft samen met het SKB de beheerdienstverlening nauwkeurig beschreven in een beheerplan. Hierin staan alle zaken die betrekking hebben op het beheer van de SAN storage en back-up omgeving. Het is bedoeld als leidraad voor de samenwerking tussen TARQ en het systeembeheerteam van het SKB.”
De SAN storage is op een redundante wijze uitgevoerd door gebruik te maken van twee locaties in het SKB. Dit betekent dat bij een verstoring op één van de locaties de andere locatie de functionaliteit overneemt. ”De volledige ziekenhuisorganisatie met 1400 medewerkers die gebruik maken van het computersysteem kan daardoor gewoon doordraaien”, aldus De Groot.
De back-up is opgeslagen zowel in het ziekenhuis in Winterswijk als op SKB’s eigen hardware in het datacenter van TARQ bij Equinix in Amsterdam. ”Speciale aandacht is uitgegaan naar de security aspecten om er zeker van te zijn dat de in het datacenter opgeslagen data op een veilige manier verstuurd wordt en ook alleen door het SKB benaderd kan worden. Daarnaast voert het SKB samen met TARQ jaarlijks een uitwijktest uit op de eigen IT-omgeving van het SKB, zodat wij er zeker van zijn dat bij een eventuele calamiteit het ziekenhuis over een goed functionerende IT-omgeving beschikt.”
Overleg
Er is op gezette tijden overleg tussen het SKB en TARQ op zowel operationeel als tactisch/strategisch niveau. Op operationeel niveau betekent dit dat TARQ de uitgevoerde ondersteuningsactiviteiten op regelmatige basis rapporteert. Op tactisch/strategisch niveau houdt dat in dat TARQ meedenkt over mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De Groot: ”Er komen dan vragen aan de orde als: Waar gaat SBK naar toe in de toekomst? Welke ontwikkelingen zijn er in de markt, waarmee rekening moet worden gehouden? Moet de capaciteit worden uitgebreid? Zijn er nieuwe toepassingen nodig/mogelijk? Dit alles in relatie tot de storage omgeving van het SKB. TARQ is een bedrijf dat zich continu op de hoogte houdt van de nieuwste ontwikkelingen; zij beschikt over specifieke expertise van deze markt. Expertise die wij niet zelf kunnen opbouwen.”
Samenwerking
”In het ziekenhuis zijn in het kader van Integraal Risicomanagement een aantal zogenaamde domeingroepen benoemd, die risico’s signaleren”, vervolgt De Groot. ”Al die groepen kijken continu naar de risico’s die worden waargenomen binnen de betreffende domeinen. Bij de identificatie van deze risico’s wordt gekeken en bepaald op welke manier deze op een beheersbare wijze afgedekt of beperkt kunnen worden, teneinde de kwaliteit te borgen. Binnen de afdeling Informatisering & Automatisering heeft dit onder andere geleid tot het opzetten van hoogwaardig storage- en back-up beheer, dat TARQ dus 24/7 voor ons uitvoert. Op deze manier wordt ook buiten kantoortijden invulling gegeven aan het waarborgen van een goed functionerend storage systeem. De afdeling Support van TARQ staat continu voor ons klaar. Gedurende de drie jaar dat wij nu met hen samenwerken, hebben wij alleen maar positieve ervaringen gehad”, besluit De Groot.
”TARQ is een laagdrempelige organisatie. De lijnen zijn kort, er wordt goed meegedacht en snel gereageerd.”
Erik de Groot, teammanager Informatisering & Automatisering bij het SKB (www.skbwinterswijk.nl)